Opgave C
10. Beskriv et pædagogisk forløb i forbindelse med
oprettelsen af dyreholdet og i tiden efter... (konkrete ideer).
Vi vil med henblik på besøg af Fjordskolen, vil vi lave nogle aktiviteter med børnene, hvor vi vil få dem til at få et indblik i hvad mus er, og at det ikke kun er skadedyr, men også kan bruges til kæledyr.
Børnene vil få lov til at studere musene, både ved at holde dem, men også fra deres bur, hvor de vil se hvordan de spiser og hvordan de begå sig i deres vante omgivelser. Samtidig med det vil vi stille børnene nogle spørgsmål, i form af hvad de tror musene spiser og hvordan de bor, og hvordan de ellers lever.
Når børnene har studeret musene, vil vi tage musene med ud i en labyrint, hvor vi sammen med børnene vil se, hvor hvilken slags mad de vil gå hen til, og kan de lugte sig frem til maden?
11. Afprøv jeres pædagogiske aktiviteter. Husk at sammentænke aktiviteterne med jeres mål.
Vores mål med at holde mus, er at stimulere børnenes sanser og gøre dem nysgerrige om hvordan en mus er og hvordan de lever.
12. Beskriv pædagogens rolle: I forhold til anskaffelse (indkøb / indsamling), daglig pasning og evt. bortskaffelse (forventninger, ansvar, død mv
Vores rolle som pædagog i forhold til dyrholdet er at vi anskaffer musene. Vi hjælper børnene med at rense buret, give dem mad og vand. Men børnene skal selv være med til at gøre disse ting, for at de kan lære at få et ansvar både overfor dyrene men også over for andre.
Bortskaffelse kan gøres på mange måder med mus, de folk som har slanger vil gerne have musene til fodring. Så er der den naturlige død, som de gør efter 2 1/5 år ca. Derudover kan man levere dem til forskellige dyrehandlere.
Hejsa - kiggede lige forbi. Det bliver spændende at afprøve forløbet...
SvarSlet