Plantehold
I dag er vi begyndt på plantehold, Her har vi valgt at plante en del frø. vi har plantet kartofler, solsikker, rødbeder, gulerødder, citroner, æbler, vindruer, vandmeloner, lupiner, græskar, chili, mælkebøtter og dværgkaffe.
Planternes behov:
hvad er det der gør en plante til en plante:
Både børn og voksne har en forestilling om hvad en plante er, de har ofte en blomst, er grønne, gror i jorden og sidder fast med en rod.
Nogle planter kalder vi for ukrudt, men disse planter får ofte denne betegnelse da de gror på steder vi ikke vil have det, eksempel i vores blomster bed og indkørsler.
Frøplanterne deles i to grupper og bliver kaldt nøgenfrøede som er nåletræer. Så er der dækfrøede som er de andre frøplanter, de danner en form for beskyttelse som kan være frugt kød eller skal. (Natur og udeliv s. 84)
En plant har kønsorgan, og formere sig derfor lige som mennesker og dyr. den bliver også befrugtet og på den måde udvikler den frø, hvor på den spredes og danner nye planter.
Planterne kan man forspire, vi har valgt at bruge små potter, her er der huller i bunden så de kan komme af med overskydende vand, men også så de kan få vandet igen. vi har lagt et gennemsigtigt låg hen over planterne så der kan dannes konsistent samt varme.
Økosystem/kredsløb:
Vi har lavet et økosystem, hvor vi har taget afføring fra vores mus, her efter har vi plantet en kartoffel og kommet deres afføring ved, for at give det noget næring. se på nedenstående tegning:
Kommentarer
Send en kommentar