Plantehold

Plantehold


I dag er vi begyndt på plantehold, Her har vi valgt at plante en del frø. vi har plantet kartofler, solsikker, rødbeder, gulerødder, citroner, æbler, vindruer, vandmeloner, lupiner, græskar, chili, mælkebøtter og dværgkaffe. 

Planternes behov: 

hvad er det der gør en plante til en plante:
Både børn og voksne har en forestilling om hvad en plante er, de har ofte en blomst, er grønne, gror i jorden og sidder fast med en rod. 

Nogle planter kalder vi for ukrudt, men disse planter får ofte denne betegnelse da de gror på steder vi ikke vil have det, eksempel i vores blomster bed og indkørsler.
Frøplanterne deles i to grupper og bliver kaldt nøgenfrøede som er nåletræer. Så er der dækfrøede som er de andre frøplanter, de danner en form for beskyttelse som kan være frugt kød eller skal.  (Natur og udeliv s. 84)

En plant har kønsorgan, og formere sig derfor lige som mennesker og dyr. den bliver også befrugtet og på den måde udvikler den frø, hvor på den spredes og danner nye planter. 

Planterne kan man forspire, vi har valgt at bruge små potter, her er der huller i bunden så de kan komme af med overskydende vand, men også så de kan få vandet igen. vi har lagt et gennemsigtigt låg hen over planterne så der kan dannes konsistent samt varme. 

Økosystem/kredsløb:

Vi har lavet et økosystem, hvor vi har taget afføring fra vores mus, her efter har vi plantet en kartoffel og kommet deres afføring ved, for at give det noget næring. se på nedenstående tegning:



PÆDAGOGISK-DIDAKTISKE OVERVEJELSER PÅ BLOGGEN:

Hvilke brugergrupper er planteholdet velegnet til? Og hvilke behov skal / kan planteholdet tilgodese?:

Vi har planlagt at kunne indrage børn fra 5-6 år og fortælle hvordan vi kan få frø eller bønner til at spire og hvordan der fra frøene og bønner kommer planter og grøntsager, bær og frugter. De kan være med fra starten af, og være med til så de forliggende frø, bønner eller kartofler. Og så følge processen og pasningen af de diverse planter hen over et halvt års tid.Og så følge processen og pasningen af de diverse planter hen over et halvt års tid. Børnene skal kunne opnå at være med i et hele forløbet og tilegne sig viden om hvordan man såer frø, bønner og diverse andre planter og følge spiringsprocessen og følgende høst deraf. De skal tilegne sig viden om hvordan et kredsløb/økosystem fungere. De skal lære at tage et ansvar over for pasningen af de forskellige planter, lære at vande dem jævnligt, så frøene rigtigt og finde ud af, hvor de forskellige planter, trives bedst. Vores rolle er at guide børnene gennem forløbet og fortælle dem den dertilhørende viden, de har brug for, for at lære om dyrkningen af planter.  












Kommentarer